10 March 2014

Megatrend, pa sta?

Ne shvatam preceste i vise nego dosadne komentare na racun univerziteta Megatrend. To sto je neko zavrsio neki fakultet na tom univerzitetu se mene bas ne tice mnogo, a ako me se i u nekoj situaciji i tice to je onda iskljucivo moja stvar. Ja imam neki posao, to je pretpostavka od koje cu poci u pokusaju da objasnim sta mislim, i hocu da zaposlim nekog radika za neki specifican posao. Ako nisam bas pametan, odnosno ako sam debil, ja cu traziti tom nekom da ima diplomu drzavnog fakulteta i to ce biti jedini kriterijum za zaposljavanje. Ako sam barem malo normalan, ja cu da vidim da li taj neko moze da mi zavrsi posao za koji ga zaposljam. Ni u kom slucaju ne bih stavljao diplomu na vrh liste faktora koji ce uticati na moju odluku. 

Diploma Megatrenda u odnosu na diplomu drzavnog fakulteta pravi samo razliki u tome da je sudent sa Megatrenda procitao za vreme svog studiranja oko 1500 strana literature, a da je student sa drzavnog fakulteta procitao oko 3000 strana literature. Razlika u procitanom broju strana nije dovoljan uslov bilo kakve znacajnije selekcije, ako imamo u vidu da se radi o samo nekoliko hiljada strana. Armija ljudi sa drzvnih fakulteta ne bi mogla da prodje ni osnovni test znanja iz oblasti kojom su se "bavili" na fakultetu, kao ni armija onih koji su studirali na Megatrendu. Ja sam zavrsio drzavni fakultet i ne bih se bas mogao pohvaliti nekim posebnim znanjem iz ekonomije stecenim na samom fakultetu, najvise sto sam naucio iz ekonomije je ono sto sam sam naucio posle fakulteta. Za neke ekonomiste koji su mi sada interesantni na fakultetu nisam ni cuo.

Cesto je argument da oni koji se zaposljavaju u drzvanim preduzecima i drzavnoj administraciji treba da imaju drzavni fakultet jer je drzavni fakultet tezi, kvalitetniji i pravi bolju selekciju. Taj argument bi mozda i imao smisla da se na tim radim mestima nesto konkretno i radi, i da je tih radnih mesta malo sa dobrom kontrolom. U uslovima kada je drzava na razne nacina usla u sve delove nasih zivota i kada je veliki broj zaposlenih koji manje ili vise ne rade nista, uopste nije bitno koji su fakultet zavrsili i da li su uopste zavrsili neki fakultet.

Iz kritike Megatrenda se moze steci utisak da su privatni fakulteti losa stvar, ali to nije tako. To je isto kao i kada bi smo rekli da su privatni fudbalski klubovi losi jer su Zvezda i Partizan uvek prvi i bolji od privatnih klubova. Ali Zvezda i Partizan su kvaliteta druge Engleske lige, a svi engleski klubovi su privatni (mozda gresim). Bilo bi progresno izvuci zakljucak da treba regulisati Megatrend i praviti od njega nesto sto lici na drzavni fakultet po obimu gradiva, ocenjivanju... Ono sto treba uraditi je privatizacija drzavnih fakulteta i liberalizacija visokog obrazovanja (ovde ne iznosim svoj stav o osnovnom i srednjem obrazovanju, za to ce biti prilike). U uslovima kada trziste postane slobodno, za one koji imaju da prodaju obrazovanje i za one koji hocu da kupe neko znanje, moze se ocekivati siroka lepoza ponude i potraznje. Pojavice se fakulteti koji nude teske studije sa kojih se izlazi sa puno znanja, i fakulteti sa laksim gradivom koji nude vise prostora za druge aktivnosti, kao sto su sport ili posao, u toku studija. Fakulteti bi u takvim uslovima bili dobra baza za selekciju radnika na trzistu, sto sada sigurno nije slucaj. 


No comments:

Post a Comment